Puffen of rillen

In Puffen of rillen vertrekken de leerlingen van de klimaatverandering als probleemstelling, maken ze experimenteel kennis met het broeikaseffect en bestuderen ze een paar statistieken. Ze worden aangezet om na te denken over welke ontwerpen en realisaties er reeds bestaan als oplossing voor dit probleem en ze mogen hun fantasie de vrije loop laten om zelf een technisch systeem te ontwerpen dat misschien een oplossing zou kunnen bieden.
De leerlingen ontdekken hoe belangrijk energielabels zijn bij de ingebruikname van technische systemen en evalueren hun eigen ecologische voetafdruk.
Via een aantal onderzoeksopdrachten ontdekken ze meer over duurzame energie, energieomzettingen en het magische peltierelement.
De klassen worden ook uitgedaagd om een wedstrijd tegen elkaar te spelen. Welke klas is het meest ecologisch? Hiervoor moeten de verschillende klassen het technisch proces doorlopen om een compostboiler, een zonne-oven, een miniserre en een zeerpot te realiseren.
In dit project komen de beroepen bio-ingenieur, energiedeskundige en isolatievakman aan bod.

Richttijd: 12 lesuren

STEM-kleuren:

S
T
E
M




Ervaringsgebieden

In Puffen of rillen ligt de nadruk op het ervaringsgebied Energie en is er ondersteuning van biotechniek.

  • Energie
  • Biotechniek

Angie Vonk

Energie

Amy Nano

Biotechniek

Eindtermen

Onderstaande eindtermen worden bereikt in Puffen of rillen.

Competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn/gezondheid

ET1.14

Sociaal-relationele competenties

ET5.1 ET5.2 ET5.5

Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie

BG6.7 ET6.23 ET6.36 ET6.37 ET6.38 ET6.40 ET6.41 ET6.42 ET6.43 ET6.45 ET6.46 ET6.47 ET6.49 ET6.51

Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven

ET7.9 ET7.12 ET7.13

Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken

ET13.9 ET13.10 ET13.11 ET13.13

Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties

ET15.3

  • Begrijpen
  • Toepassen
  • Analyseren
  • Evalueren
  • Creëren

Gewenste uitrusting

Gereedschap voor de technische systemen

Afbreekmesje
Schaar
Snijmatje
Metalen lat
 Lijmpistool *

Materiaal voor de technische systemen

Vers gemaaid gras
Keramieken/terracotta bloempotten (verschillende grootte)
(Wit) zand
Zaadjes van plantjes naar keuze
Dunne reepjes chocolade
Kosteloos materiaal (gekozen door de leerlingen)
Alleslijm
Plakband
Lijmstaafjes *
Aluminiumfolie*
Zwart papier*
Karton*

Hulpmiddelen voor de onderzoeksopdrachten

Computer, smartphone of tablet met internetverbinding
Bekers
Thermometer
Plastic zak
Zonnecel
Snoeren (met krokodillenklemmen)
Elektromotor
Propeller
(Jumbo) lichtdiode
Peltierelement
9V-Batterij
Potjes met metalen afsluitbare dekseltjes
Zoemertje*

Verkrijgbaar bij

* Niet noodzakelijk

Inkijkexemplaar


Klik op de onderste hoek van de pagina om door het inkijkexemplaar te bladeren.


Swipe om door het inkijkexemplaar te bladeren.