Proper en gezond

In Proper en gezond maken de leerlingen kennis met de verschillende soorten ziektekiemen, antibioticavaccins en ons immuunsysteem. Ze leren hoe verzorgingsproducten en schoonmaakproducten ons kunnen beschermen tegen ziektekiemen.
Ze ontwikkelen via het technische proces een lippenbalsem met een antibacteriële werking, inclusief een originele verpakking.
De leerlingen leren hoe je in huis kan zorgen voor gezonde lucht en hoe een wasmachine en een septische put werken. Daarenboven onderzoeken ze de werking van de stofzuiger zodat ze zelf een prototype van een kruimeldief kunnen ontwikkelen.
De beroepen apotheker, laborant en vochtbestrijder komen aan bod in dit project.

Richttijd: 12 lesuren

STEM-kleuren:

S
T
E
M




Ervaringsgebieden

In Proper en gezond ligt de nadruk op het ervaringsgebied Biotechniek en is er ondersteuning van energietransport en constructie.

  • Energie
  • Transport
  • Constructie
  • Biotechniek

Angie Vonk

Energie

Vrum Vrum

Transport

Paw Ting

Constructie

Amy Nano

Biotechniek

Eindtermen

Onderstaande eindtermen worden bereikt in Proper en gezond.

Competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn/gezondheid

ET1.1 ET1.2 ET1.14

Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie

ET6.16 ET6.36 ET6.37 ET6.38 ET6.39 ET6.40 ET6.41 ET6.42 ET6.51

Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven

ET7.11

Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken

BG13.1 BG13.3 ET13.3 

Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties

ET15.3 ET15.4

  • Begrijpen
  • Toepassen
  • Analyseren
  • Evalueren
  • Creëren

Gewenste uitrusting

Hulpmiddelen voor de onderzoeksopdrachten

Computer, tablet of smartphone met internetverbinding
(Verpakking van een) willekeurig schoonmaakproduct
Papiersnippertjes, gomsel, krijtpoeder en isomobolletjes
(lege) bus deodorant *
(verpakking van) lippenbalsem *
(lege) fles shampoo *
(lege) tube tandpasta*
(verpakking van) een blok zeep*

Hulpmiddelen voor de lippenbalsem

Kookplaat, microgolfoven, waterkoker of kraan met heet water
Grote pot
Klein potje
Zeer klein potje met deksel
Eetlepels
Keukenhanddoek
Karton
Schaar of afbreekmesje
Koelkast *
Plastieken handschoenen *
Snijmatje *
Metalen lat *

Gereedschap voor de stofzuiger

Schaar of afbreekmes
Lijmpistool
Ontmanteltang *
Zaag *
Handboor of boormachine *
Soldeerbout *

Grondstoffen voor de lippenbalsem

Bijenwas
Geurstof (voorbeelden in de *lijst)**
Olie of vetstof (voorbeelden in de *lijst)**
Een hydraterende stof (voorbeelden in de *lijst)**
Amandelolie *
Cacaoboter *
Glycerine*
Honing*
Jojobaolie*
Karitéboter *
Kokosolie *
Mangoboter *
Olijfolie *
Rozenwas *
Stevia *
Walnootolie *
Zonnebloemolie *
Etherische oliën *

Materiaal voor de stofzuiger

PET-fles
Elektromotor
Koperdraad of 2 snoeren met krokodillenklemmen
Schakelaar of drukknop
Batterijhouder
Batterijen
Propeller
Kosteloos materiaal naar keuze
Lijmstaafjes
Soldeertin *

Verkrijgbaar bij

* Niet noodzakelijk
** Meerdere soorten aanbieden, kan het keuzeproces van de leerlingen bevorderen.

Inkijkexemplaar


Klik op de onderste hoek van de pagina om door het inkijkexemplaar te bladeren.


Swipe om door het inkijkexemplaar te bladeren.