Op reis naar een virtuele wereld
In Op reis naar een virtuele wereld maken de leerlingen aan de hand van onderzoeksopdrachten kennis met virtual reality, stereoscopie, het gyroscopisch effect, lenzen en magnetisme. Dit vormt een mooie basis om via het technisch proces zelf een budgetvriendelijke VR-bril op maat van hun smartphone te ontwikkelen.
Daarbij ontdekken ze wat de beroepen opticien, appontwikkelaar en VR-ontwerper inhouden.
Richttijd: 12 lesuren
Techniek □□■□□ STEM
Raakvlakken met natuurwetenschappen en ICT
STEM-kleuren:
S
T
E
M
Ervaringsgebieden
In Op reis naar een virtuele wereld ligt de nadruk op het ervaringsgebied ICT en is er ondersteuning van energie, constructie en transport.
- Energie
- ICT
- Constructie
- Transport
Angie Vonk
Energie
Ali Allo
ICT
Paw Ting
Constructie
Vrum Vrum
Transport
Eindtermen
Onderstaande eindtermen worden bereikt in Op reis naar een virtuele wereld.
Competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn/gezondheid
ET1.14
Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie
BG6.3 ET6.35 ET6.36 ET6.37 ET6.38 ET6.39 ET6.40 ET6.41 ET6.42 ET6.43 ET6.44 ET6.47 ET6.48 ET6.51
Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken
ET13.9 ET13.10 ET13.11 ET13.13
Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties
ET15.4
- Begrijpen
- Toepassen
- Analyseren
- Evalueren
- Creëren
Gewenste uitrusting
Hulpmiddelen voor de onderzoeksopdrachten
Papier
Touw
Fietswiel
Smartphone
2 ringmagneten
2 Staafmagneten
Kogelmagneetje
Rond staafje
Koperen buis (⌀ buis > ⌀ kogelmagneetje)
Spijker
Batterij
Moertjes
Metaalvijlsel in kunststof doosje
Dunne geïsoleerde koperdraad
Speelgoedautootje
Speelgoedbootje