LICHAMELIJK, GEESTELIJK EN EMOTIONEEL BEWUSTZIJN EN GEZONDHEID | | | | | | | | | | | | | | | |
01.02. De leerlingen ontwikkelen gezondheidsvaardigheden in
functie van hun fysiek en mentaal welzijn binnen
verschillende thema’s. | | | | | | | | | | | | | ✔ | | ✔ |
01.05. De leerlingen voeren motorische basisvaardigheden uit,
rekening houdend met ergonomische principes en de
evolutie van hun fysieke capaciteiten. | | ✔ | | | | | | | | | | | | | |
01.06. De leerlingen passen tactieken en principes toe met
respect voor de afgesproken regels en rollen in sport en
spel. | | ✔ | | | ✔ | | | ✔ | | | | | | | |
01.07. De leerlingen hanteren in verschillende rollen in sport en
spel principes van verantwoord en veilig gedrag. | | ✔ | | | ✔ | | | ✔ | | | | | | | |
NEDERLANDS | | | | | | | | | | | | | | | |
02.02. De leerlingen beoordelen doelgericht informatie op betrouwbaarheid, correctheid en bruikbaarheid bij het lezen en luisteren. | | | | | | | | | ✔ | | | ✔ | | | ✔ |
02.03. De leerlingen selecteren relevante informatie bij het lezen
en beluisteren van teksten. | | | | | | | | | ✔ | | | ✔ | | | ✔ |
ANDERE TALEN | | | | | | | | | | | | | | | |
De leerlingen zetten eerder en nieuwverworven woordenschat in ter ondersteuning van hun communicatieve handelingen. | | | | | | | | | | | | | | | |
DIGITALE COMPETENTIES EN MEDIAWIJSHEID | | | | | | | | | | | | | | | |
04.02. De leerlingen gebruiken doelgericht basisfunctionaliteiten
van toepassingen om digitale inhouden te creëren. | | | ✔ | ✔ | | | | ✔ | | ✔ | | | | | |
04.05. De leerlingen ontwerpen doelgericht een digitaal en niet-digitaal algoritme volgens de principes van
computationeel denken en debuggen het. | | ✔ | | ✔ | | | ✔ | | | | | | | | |
SOCIAAL-RELATIONELE COMPETENTIES | | | | | | | | | | | | | | | |
05.01. De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen. | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | | ✔ | | ✔ | | | ✔ | ✔ | |
WISKUNDE, EXACTE WETENSCHAPPEN EN TECHNOLOGIE | | | | | | | | | | | | | | | |
06.01. De leerlingen rekenen met natuurlijke, gehele en
rationale getallen. | | ✔ | | ✔ | | ✔ | ✔ | | ✔ | | | ✔ | | | ✔ |
06.02. De leerlingen zetten rationale getallen om van de ene
naar de andere voorstellingswijze: decimale vorm, breuk
en procent. | | ✔ | | | | | | | | | ✔ | ✔ | | | ✔ |
06.04. De leerlingen analyseren meetkundige objecten met
behulp van eigenschappen en meetkundige relaties in het
vlak. | ✔ | | | | | ✔ | | ✔ | | | | | | | |
06.05. De leerlingen construeren meetkundige objecten met
gegeven eigenschappen in het vlak.
| | | | | | ✔ | | ✔ | | | ✔ | | | | |
06.08. De leerlingen berekenen omtrek en oppervlakte van
vlakke figuren: driehoek, trapezium, parallellogram, ruit,
rechthoek, vierkant en cirkel.
| ✔ | | | | | ✔ | | | | | | | | | |
06.09. De leerlingen analyseren aan de hand van 2D- en 3D-voorstellingen meetkundige objecten in de ruimte: kubus,
balk, piramide, bol, kegel en cilinder. | | | | | | ✔ | | ✔ | | | | | | | |
06.10. De leerlingen berekenen oppervlakte en volume van
ruimtefiguren: kubus, balk en cilinder. | ✔ | | | | | ✔ | | | | | | | | | |
06.11. De leerlingen gebruiken letters als onbekenden, als
variabelen en voor veralgemeningen. | ✔ | | | | | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | | ✔ | | | |
06.12. De leerlingen rekenen met algebraïsche uitdrukkingen.
| | | | | | ✔ | ✔ | | ✔ | | | | | | |
06.13. De leerlingen bepalen de getalwaarde van een
algebraïsche uitdrukking.
| ✔ | ✔ | | | | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | | ✔ | | | ✔ |
06.14. De leerlingen hanteren coördinaten in het vlak. | | | | | | | | ✔ | | | | | | | |
06.15. De leerlingen analyseren recht en omgekeerd evenredige
verbanden tussen grootheden.
| | ✔ | | ✔ | | | | ✔ | | | | | | | |
06.16. De leerlingen stellen formules op die regelmaat in
eenvoudige patronen en schema’s beschrijven. | ✔ | | | | | ✔ | | ✔ | ✔ | | | ✔ | | | |
06.18. De leerlingen voeren een beschrijvend statistisch
onderzoek uit met niet-gegroepeerde gegevens van één
grootheid. | | | | ✔ | | | | | | | ✔ | | ✔ | ✔ | ✔ |
06.21. De leerlingen lossen vraagstukken en problemen op door
te mathematiseren en demathematiseren en door gebruik
te maken van heuristieken.
| ✔ | | | | | | ✔ | ✔ | ✔ | | | | | | |
06.23. De leerlingen beschrijven fenomenen uit de realiteit aan
de hand van wiskundige concepten uit de eerste graad. | ✔ | ✔ | | | | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | | | ✔ |
06.25. De leerlingen leggen het belang van fotosynthese uit. | | | | | | | | | ✔ | | | | | | |
06.26. De leerlingen leggen uit hoe stofomzettingen,
stofuitwisselingen en energieomzettingen het
functioneren van de mens en dieren mogelijk maken.
| | | | | | | | | ✔ | ✔ | | | ✔ | | ✔ |
06.31. De leerlingen leggen het verschil uit tussen mengsels en zuivere stoffen aan de hand van het deeltjesmodel in betekenisvolle contexten. | | | | | | ✔ | | | | | | | | | |
06.32. De leerlingen beschrijven energieomzettingen in
systemen. | ✔ | | ✔ | | | | | | ✔ | | | ✔ | | ✔ | |
06.33. De leerlingen leggen het verband tussen krachten en hun uitwerking in betekenisvolle contexten.
| ✔ | | | | | | | | | | | ✔ | | | |
06.35. De leerlingen leggen het verband tussen constante
snelheid, verplaatsing en tijdsduur. | | | | ✔ | | | | ✔ | | | | ✔ | | | |
06.36. De leerlingen analyseren eigenschappen van materialen
en grondstoffen in functie van een probleemstelling.
| ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | ✔ | | | | ✔ |
06.37. De leerlingen analyseren principes van de bouw en
werking van technische systemen, hun deelsystemen,
onderdelen en hun onderlinge samenhang in een
energiesysteem en een informatieverwerkend systeem en
in minstens 1 van de volgende systemen: een
constructiesysteem, een transportsysteem en een
biotechnische systeem.
| ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
06.38. De leerlingen doorlopen een technisch proces om een
technisch systeem te realiseren vanuit behoefte(n) en
criteria. | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
06.39. De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier
met materialen, stoffen, organismen en technische
systemen.
| ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
06.40. De leerlingen gebruiken met de nodige nauwkeurigheid
meetinstrumenten en hulpmiddelen.
| ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | | ✔ | | | ✔ | |
06.41. De leerlingen gebruiken gepaste grootheden en eenheden
in een correcte weergave | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | | | |
06.42. De leerlingen voeren onderzoek aan de hand van een
wetenschappelijke methode om kennis te ontwikkelen en
om vragen te beantwoorden.
| | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ |
06.43. De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem
door wetenschappen, technologie of wiskunde
geïntegreerd aan te wenden | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
06.44. De leerlingen illustreren de wisselwerking tussen
wetenschappen, technologie, wiskunde en de
maatschappij aan de hand van maatschappelijke
uitdagingen. | ✔ | | ✔ | | | | | | ✔ | | | ✔ | | ✔ | ✔ |
BURGERSCHAP EN SAMENLEVEN | | | | | | | | | | | | | | | |
07.03. De leerlingen lichten toe hoe verschillende vormen van diversiteit verrijkend en uitdagend zijn voor het samenleven. | | | | | | | | | | | | | | | ✔ |
07.04. De leerlingen gaan geïnformeerd, beargumenteerd en
constructief in dialoog over maatschappelijke thema’s.
| ✔ | ✔ | | | ✔ | | | | | ✔ | | | ✔ | ✔ | ✔ |
HISTORISCH BEWUSTZIJN | | | | | | | | | | | | | | | |
08.06. De leerlingen vergelijken historische bronnen met betrekking tot de bestudeerde periodes in functie van een historische vraag. | | | | | | | | | ✔ | | | | | | |
08.07. De leerlingen beantwoorden een historische vraag aan hand van historische bronnen met betrekking tot de
de bestudeerde periodes en historische redeneerwijzen.
| | | | | | | | | ✔ | | | | | | |
08.08. De leerlingen lichten de invloed toe van de eigen standplaatsgebondenheid op historische beeldvorming met betrekking tot de bestudeerde periodes.
| | | | | | ✔ | | | ✔ | | | | | | |
RUIMTELIJK BEWUSTZIJN | | | | | | | | | | | | | | | |
09.07. De leerlingen lokaliseren zichzelf en plaatsen aan de hand van lokalisatie- en oriëntatietechnieken. | | | | | | | | ✔ | | | | | | | |
09.08. De leerlingen zetten terreintechnieken en geografische
hulpbronnen met inbegrip van GIS-viewers functioneel in. | | | | | | | | | | | | | | ✔ | |
LEERCOMPETENTIES | | | | | | | | | | | | | | | |
13.03. De leerlingen gebruiken school- en vaktaal. | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
13.04. De leerlingen zoeken doelgericht informatie in diverse
bronnen en verwerken die op een kritische en
systematische manier. | ✔ | ✔ | | | ✔ | ✔ | | | ✔ | ✔ | | | ✔ | ✔ | ✔ |
INITIATIEF, AMBITIE, ONDERNEMINGSZIN EN LOOPBAANCOMPETENTIES | | | | | | | | | | | | | | | |
15.01. De leerlingen doorlopen bewust hun studie- of beroepskeuzeproces. | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
15.02. De leerlingen genereren creatieve ideeën om een
probleem op te lossen en bespreken de uitvoerbaarheid
ervan aan de hand van criteria. | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
CULTUREEL BEWUSTZIJN EN EXPRESSIE | | | | | | | | | | | | | | | |
16.01. De leerlingen beschrijven kunst- en cultuuruitingen vanuit eigen waarneming. | | | | | | | | ✔ | | | | | | | |
16.02. De leerlingen brengen kunst- en cultuuruitingen in verband met de context waarin ze voorkomen. | | | ✔ | | | | | ✔ | | | | ✔ | | | ✔ |
16.03. De leerlingen reflecteren over eigen beleving bij uiteenlopende kunst- en cultuuruitingen. | | | ✔ | | | | | ✔ | | | | | | | |
16.05. De leerlingen doorlopen een artistiek-creatief proces
vanuit verbeelding. | | | ✔ | | | | | ✔ | | | | | | | ✔ |
BASISGELETTERDHEID | | | | | | | | | | | | | | | |
BG02.01. De leerling haalt bij het lezen en luisteren doelgericht het
onderwerp en relevante informatie uit niet-fictionele
teksten. | | | | | | | | | ✔ | | | ✔ | | | ✔ |
BG04.02. De leerlingen gebruiken doelgericht basisfunctionaliteiten
van toepassingen om digitale inhouden te creëren. | | | ✔ | ✔ | | | | ✔ | | ✔ | | | | | |
BG06.02. De leerling gebruikt maatgetallen en eenheden van
grootheden in betekenisvolle contexten.
in een correcte weergave | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | | | |
BG06.03. De leerling gebruikt informatie uit eenvoudige tabellen en diagrammen in betekenisvolle contexten. | | | | ✔ | | | | | ✔ | | ✔ | | ✔ | ✔ | ✔ |
BG06.04. De leerling berekent de omtrek van een vierhoek en de
oppervlakte van een rechthoek in betekenisvolle
contexten. | ✔ | | | | | | | | | | | | | | |