ISBN 978 94 6451961 7
  • Begrijpen
  • Toepassen
  • Analyseren
  • Evalueren
  • Creëren

Het abc van xyz

In Het abc van xyz onderzoeken de leerlingen de geheimen van het 3D-printen. Ze ontdekken hoe je coördinaten kan bepalen in de derde dimensie en hoe navigatiesystemen werken.
De leerlingen zetten hun eerste stappen in de wereld van het technisch tekenen en leren werken in het 3D-CAD-programma TinkerCAD.
Ze onderzoeken hoe een 3D-printer werkt en hoe je optimale 3D-prints kan bekomen om vervolgens door middel van het technisch proces zelf een somakubus en schaakpionnen te ontwerpen en te printen. Ook het PLA-filament van de 3D-printer krijgt de nodige aandacht waarna de leerlingen zelf bioplastic maken.
De beroepen 3D-CAD-tekenaar, GIS-analist en kunststofbewerker worden onder de loep genomen in dit project.

Richttijd: 16 lesuren

Techniek □□□□■ STE(A)M

Raakvlakken met aardrijkskunde, wiskunde, ICT en beeld

STEM-kleuren

Technische systemen

In Het abc van xyz ligt de nadruk op constructie en informatieverwerking en is er ondersteuning van transport en biotechniek.

  • ICT
  • Transport
  • Constructie
  • Biotechniek

Paw Ting

Constructie

Ali Allo

Informatieverwerking

Vrum Vrum

Transport

Amy Nano

Biotechniek

Gewenste uitrusting

Hulpmiddelen voor de onderzoeksopdrachten en de realisaties

Computer met internetverbinding
Meetlat
Touw
Houten kubussen met ribben van 25 mm
Passer
3D-printer
Filamenten voor 3D-printer
Schaakbord*

Verkrijgbaar bij

* Niet noodzakelijk

Inkijkexemplaar

Het abc van xyz