Het abc van xyz
In Het abc van xyz onderzoeken de leerlingen de geheimen van het 3D-printen. Ze ontdekken hoe je coördinaten kan bepalen in de derde dimensie en hoe navigatiesystemen werken.
De leerlingen zetten hun eerste stappen in de wereld van het technisch tekenen en leren werken in het 3D-CAD-programma TinkerCAD.
Ze onderzoeken hoe een 3D-printer werkt en hoe je optimale 3D-prints kan bekomen om vervolgens door middel van het technisch proces zelf een somakubus en schaakpionnen te ontwerpen en te printen. Ook het PLA-filament van de 3D-printer krijgt de nodige aandacht waarna de leerlingen zelf bioplastic maken.
De beroepen 3D-CAD-tekenaar, GIS-analist en kunststofbewerker worden onder de loep genomen in dit project.
Richttijd: 16 lesuren
Techniek □□□□■ STE(A)M
Raakvlakken met aardrijkskunde, wiskunde, ICT en beeld
STEM-kleuren
S
T
E
A
M
Ervaringsgebieden
In Het abc van xyz ligt de nadruk op de ervaringsgebieden constructie en ICT en is er ondersteuning van transport en biotechniek.
- ICT
- Transport
- Constructie
- Biotechniek
Paw Ting
Constructie
Ali Allo
ICT
Vrum Vrum
Transport
Amy Nano
Biotechniek
Eindtermen
Onderstaande eindtermen worden bereikt in Het abc van xyz.
Digitale competentie en mediawijsheid
BG4.1 ET4.1
Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie
BG6.2 BG6.3 BG6.4 ET6.6 ET6.7 ET6.10 ET6.11 ET6.12 ET6.13 ET6.19 ET6.25 ET6.36 ET6.37 ET6.38 ET6.39 ET6.40 ET6.41 ET6.42 ET6.43 ET6.44 ET6.45 ET6.48 ET6.51
Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties
ET15.1 ET15.2 ET15.3
Cultureel bewustzijn en culturele expressies
ET16.4 ET16.5 ET16.7 ET16.8 ET16.10
- Begrijpen
- Toepassen
- Analyseren
- Evalueren
- Creëren