LICHAMELIJKE EN GEESTELIJKE GEZONDHEID | | | | | | | | | | | | | | |
1.1 De leerlingen verklaren het belang van een gezonde levensstijl. | | | | | | | | ✔ | ✔ | | | ✔ | | |
1.2 De leerlingen stellen gezondheidsbevorderend gedrag binnen de schoolse context vanuit inzicht in het belang van preventie en mogelijke risicofactoren. | | | | | | | | | | | | ✔ | | ✔ |
1.3 De leerlingen passen technieken voor een correcte lichaamshouding en voor ergonomische principes toe. | | ✔ | | | | | | | | | | | | |
1.6 De leerlingen onderscheiden effecten van mogelijke verslavende middelen en handelingen op zichzelf en hun directe omgeving. | | ✔ | | | | | | | | | | | | |
1.11 De leerlingen aanvaarden winst en verlies. | | ✔ | | ✔ | | | ✔ | | | | | | | |
1.12 De leerlingen hanteren principes van fairplay en teamspirit met nadruk op plezier. | | ✔ | | ✔ | | | ✔ | | | | | | | |
1.14 De leerlingen handelen veilig in een schoolse context. | | | | ✔ | | | | ✔ | | ✔ | | | ✔ | ✔ |
DIGITALE COMPETENTIES | | | | | | | | | | | | | | |
4.1 De leerlingen demonstreren basisvaardigheden om digitaal inhouden te creëren en te delen. | | | ✔ | | | | ✔ | | ✔ | | | | | |
4.2 De leerlingen demonstreren basisvaardigheden om digitaal samen te werken, te communiceren en te participeren aan initiatieven. | | | | | | | | | ✔ | | | | | |
4.3 De leerlingen onderscheiden bouwstenen van digitale systemen. | | ✔ | | | | ✔ | | | | | | | | |
4.4 De leerlingen passen een eenvoudig zelf ontworpen algoritme toe om een probleem digitaal en niet-digitaal op te lossen. | | ✔ | | | | ✔ | | | | | | | | |
4.5 De leerlingen lichten de invloed van digitale en niet-digitale media op mens en samenleving toe. | | | | | | | | ✔ | | | ✔ | | | |
4.7 De leerlingen evalueren de mogelijkheden en risico’s van eigen en andermans mediagedrag. | | ✔ | | | | | | | | | | | | |
WISKUNDE - NATUURWETENSCHAPPEN - TECHNOLOGIE -STEM | | | | | | | | | | | | | | |
6.1 De leerlingen voeren bewerkingen uit met natuurlijke, gehele en rationale getallen. | | ✔ | | | ✔ | ✔ | | ✔ | | | ✔ | | | ✔ |
6.2 De leerlingen gebruiken de eigenschappen, teken- en rekenregels van de bewerkingen om bewerkingen met natuurlijke, gehele en rationale getallen uit te voeren. | | | | | ✔ | ✔ | | | | | | | | |
6.5 De leerlingen analyseren meetkundige relaties en eigenschappen van meetkundige objecten in het vlak. | | | | | ✔ | | ✔ | | | | | | | |
6.6 De leerlingen onderscheiden aan de hand van 2D- en 3D-voorstellingen meetkundige objecten in de ruimte. | | | | | ✔ | | ✔ | | | | | | | |
6.9 De leerlingen berekenen omtrek en oppervlakte van vlakke figuren en oppervlakte en inhoud van ruimtefiguren. | ✔ | | | | ✔ | | | | | | | | | |
6.10 De leerlingen bepalen punten in het vlak door middel van coördinaten. | | | | | | | ✔ | | | | | | | |
6.11 De leerlingen rekenen met lettervormen. | | | | | | | ✔ | | | | | | | |
6.12 De leerlingen gebruiken letters als onbekenden, als variabelen en voor veralgemeningen. | ✔ | | | | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | | ✔ | | | |
6.13 De leerlingen analyseren recht- en omgekeerd evenredige verbanden tussen grootheden. | | ✔ | | | | | ✔ | | | | | | | |
6.16 De leerlingen voeren een beschrijvend statistisch onderzoek uit met 20 à 25 zelf verzamelde, niet gegroepeerde gegevens van 1 grootheid. | | | | | | | | | | | | ✔ | | ✔ |
6.19 De leerlingen lossen wiskundige problemen op door gebruik te maken van wiskundige kennis, vaardigheden en heuristieken. | ✔ | | | | | ✔ | ✔ | ✔ | | | | | | |
6.21 De leerlingen onderscheiden zuivere stoffen en mengsels in authentieke contexten en op basis van het deeltjesmodel. | | | | | ✔ | | | | | | | | | |
6.23 De leerlingen analyseren energieomzettingen in levende en niet-levende systemen. | ✔ | | ✔ | | | | | ✔ | | | ✔ | | ✔ | |
6.24 De leerlingen leiden de uitwerking van krachten af uit authentieke contexten. | ✔ | | | | ✔ | | | | | | | | | |
6.25 De leerlingen onderzoeken het verband tussen snelheid, afstand en tijd. | | | | | | | ✔ | | | | ✔ | | | |
6.27 De leerlingen leggen de effecten van verschillende soorten stralingen uit in authentieke contexten. | | | ✔ | | | | | ✔ | | | | | | |
6.29 De leerlingen leggen uit hoe stofomzettingen, stofuitwisselingen en energieomzettingen het functioneren van mens en dieren mogelijk maken. | | | | | | | | ✔ | | | | | | |
6.32 De leerlingen leggen het belang van fotosynthese uit inclusief de stofomzettingen, energieomzettingen en stofuitwisselingen. | | | | | | | | ✔ | | | | | | |
6.34 De leerlingen onderzoeken voor een biotoop de onderlinge afhankelijkheid van verschillende organismen en de rol van biotische en abiotische factoren. | | | | | ✔ | | | | | | | | | |
6.35 De leerlingen onderzoeken waarneembare eigenschappen van courante materialen en grondstoffen i.f.v. een technisch proces. | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | ✔ | | | | ✔ |
6.36 De leerlingen onderzoeken principes van de bouw en werking van technische systemen, hun deelsystemen en onderdelen alsook hun onderlinge samenhang i.f.v. een technisch proces. | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
6.37 De leerlingen gebruiken courante technische systemen duurzaam, veilig en ergonomisch. | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
6.38 De leerlingen voeren een iteratief technisch proces uit in de verschillende ervaringsgebieden om een eenvoudig technisch systeem te realiseren vanuit behoefte(n) en criteria. | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
6.39 De leerlingen bepalen de vereisten waaraan een technisch systeem moet voldoen om een technisch probleem op te lossen. | | ✔ | | | | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | ✔ | | |
6.40 De leerlingen ontwerpen een technisch systeem in functie van de bepaalde vereisten. | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
6.41 De leerlingen realiseren het technisch systeem op basis van een ontwerp. | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
6.42 De leerlingen testen of een technisch systeem voldoet aan de behoeften en criteria. | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
6.43 De leerlingen gebruiken met de nodige nauwkeurigheid de gepaste meetinstrumenten, meetmethoden en hulpmiddelen om metingen, observaties, experimenten en terreinstudies uit te voeren. | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | | ✔ | | | ✔ | |
6.44 De leerlingen gebruiken in wiskundige, natuurwetenschappelijke, technologische en STEM-contexten gepaste grootheden en eenheden in een correcte weergave. | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | | | |
6.45 De leerlingen trekken conclusies op basis van grafieken, tabellen, determineertabellen en diagrammen. | | ✔ | | | | ✔ | ✔ | ✔ | | | | | ✔ | ✔ |
6.46 De leerlingen gebruiken aangereikte en zelf ontwikkelde modellen in wiskundige, natuurwetenschappelijke, technologische en STEM contexten om te visualiseren, te beschrijven en te verklaren. | ✔ | | ✔ | ✔ | | ✔ | | | | | | | ✔ | |
6.47 De leerlingen passen stapsgewijs de wetenschappelijke methode toe om een probleem te onderzoeken. | | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ |
6.48 De leerlingen doorlopen een probleemoplossend proces waarbij kennis en vaardigheden uit meerdere STEM-disciplines geïntegreerd worden aangewend. | ✔ | ✔ | | | | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | | | |
6.49 De leerlingen illustreren de wisselwerking tussen STEM-disciplines onderling en met de maatschappij. | ✔ | | ✔ | | | | | ✔ | | | ✔ | | ✔ | ✔ |
6.50 De leerlingen beargumenteren keuzes die ze maken om een wiskundig, natuurwetenschappelijk, technologisch of STEM-probleem op te lossen. | ✔ | | | | | | | | | | | | | |
6.51 De leerlingen relateren verschillende STEM-beroepen en -opleidingen aan natuurlijkwetenschappelijke, technologische, wiskundige en STEM-competenties. | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
BURGERSCHAP | | | | | | | | | | | | | | |
7.1 De leerlingen lichten de gelaagdheid en de dynamiek van identiteiten en de mogelijke gevolgen ervan voor relaties met anderen toe. | | | | | | | | | | | | | | ✔ |
7.7 De leerlingen onderbouwen een eigen mening over maatschappelijke gebeurtenissen, thema’s en trends met betrouwbare informatie en geldige argumenten. | ✔ | | | | | | | ✔ | | | | | | |
7.9 De leerlingen illustreren het belang van individuele en gezamenlijke acties en engagement voor de samenleving. | | | | | | | | | ✔ | | | | | |
7.11 De leerlingen handelen duurzaam in een schoolse context. | | | | | | | | | | | | ✔ | | |
7.12 De leerlingen lichten de complexiteit en verwevenheid van duurzaamheidskwesties toe. | | | | | | | | | ✔ | | | | ✔ | ✔ |
7.13 De leerlingen verklaren de impact van globale uitdagingen van duurzame ontwikkeling op het lokale niveau. | | | | | | | | | ✔ | | | | ✔ | ✔ |
7.14 De leerlingen illustreren wederzijdse beïnvloeding tussen maatschappelijke domeinen. | ✔ | | | | | | | | | | | | | |
HISTORISCH BEWUSTZIJN | | | | | | | | | | | | | | |
8.2 De leerlingen onderscheiden voor elk van de drie bestudeerde historische periodes kenmerken van samenlevingen evenals gelijkenissen en verschillen in kenmerken tussen samenlevingen uit elk van de verschillende periodes. | | | | | ✔ | | | | | | | | | |
LEERCOMPETENTIES | | | | | | | | | | | | | | |
13.3 De leerlingen hanteren een geschikte zoekstrategie uit een aantal aangereikte bij het selecteren van digitale en niet-digitale bronnen en informatie om een aangereikte informatievraag te beantwoorden.
| ✔ | ✔ | | | | | | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | | ✔ |
13.4 De leerlingen gebruiken verklarende en oriënterende overzichten om informatie in een digitale en niet-digitale bron terug te vinden. | | | ✔ | | | | | ✔ | ✔ | | | | | |
13.5 De leerlingen beoordelen aan de hand van aangereikte richtvragen de geselecteerde digitale en niet-digitale bronnen en informatie op bruikbaarheid, correctheid en betrouwbaarheid. | | | | | | | | ✔ | | | | | | |
13.6 De leerlingen verwerken digitale en niet-digitale informatie uit één of een beperkt aantal bronnen volgens een aangereikt stappenplan tot een samenhangend en bruikbaar geheel. | | ✔ | | | | | | ✔ | | | | | | ✔ |
13.9 De leerlingen formuleren voor een afgebakend probleem een onderzoeksvraag aan de hand van aangereikte criteria. | | | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | | ✔ | ✔ | | ✔ | |
13.10 De leerlingen formuleren een hypothese in functie van een onderzoeksvraag aan de hand van aangereikte criteria. | | | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | | ✔ | | | ✔ | |
13.11 De leerlingen voeren stapsgewijs een onderzoekstechniek uit om digitale en niet-digitale gegevens te verwerven i.f.v. een onderzoeksvraag. | | | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ |
13.12 De leerlingen voeren een oplossingsstrategie systematisch uit i.f.v. een onderzoek of een probleem. | ✔ | | | | | ✔ | | | | | | | | |
13.13 De leerlingen formuleren een antwoord op een onderzoeksvraag of hypothese aan de hand van aangereikte richtlijnen. | | | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | | ✔ | | | ✔ | |
ONDERNEMINGSZIN | | | | | | | | | | | | | | |
15.1 De leerlingen genereren ideeën voor een uitdaging aan de hand van aangereikte technieken en methodieken en in een gestructureerd en afgebakend kader. | | | ✔ | ✔ | | | ✔ | | | | ✔ | | ✔ | |
15.2 De leerlingen onderzoeken de uitvoerbaarheid van ideeën rekening houdend met aangereikte criteria. | ✔ | | | | | | ✔ | | | | ✔ | | | |
15.3 De leerlingen werken stapsgewijs een zelfgekozen idee uit door het doelmatig inzetten van tijd en hulpmiddelen. | | ✔ | ✔ | | ✔ | | ✔ | ✔ | | | ✔ | ✔ | ✔ | |
15.4 De leerlingen maken onderbouwde keuzes aan de hand van aangereikte criteria en aangereikte strategieën. | ✔ | ✔ | | | | | | ✔ | | ✔ | | ✔ | | ✔ |
CULTUREEL BEWUSTZIJN | | | | | | | | | | | | | | |
16.2 De leerlingen onderscheiden via waarnemingen van kunst- en cultuuruitingen het zintuiglijk waarneembare, de bedoelingen en het onderwerp ervan. | | | ✔ | | | | | | | | | | | |
16.4 De leerlingen brengen kunst- en cultuuruitingen in verband met de context waarin deze voorkomen. | | | | | | | ✔ | | | | | | | |
16.5 De leerlingen drukken hun gedachten en gevoelens uit bij het waarnemen van kunst- en cultuuruitingen. | | | | | | | ✔ | | | | | | | |
16.6 De leerlingen wenden hun eigen expressieve ervaring aan om hun waardering voor kunst en cultuuruitingen uit te drukken. | | | | | | | | | | | ✔ | | | |
16.7 De leerlingen creëren artistiek werk vanuit een afgebakende opdracht en de eigen verbeelding. | | ✔ | ✔ | ✔ | | | ✔ | | | | ✔ | | | ✔ |
16.8 De leerlingen experimenteren met diverse artistieke bouwstenen zoals taal, lichaam, ruimte, tijd, vorm, kleur, klank, digitale data. | | | ✔ | | | | ✔ | | | | ✔ | | | ✔ |
16.10 De leerlingen reflecteren aan de hand van aangereikte criteria over hun artistiek product en proces en over dat van medeleerlingen.
| | | ✔ | | | | ✔ | | | | | | | |
BASISGELETTERDHEID | | | | | | | | | | | | | | |
4.1 De leerlingen demonstreren basisvaardigheden om digitaal inhouden te creëren en te delen. | | | ✔ | | | | ✔ | | | | | | | |
4.3 De leerling herkent in functionele contexten bouwstenen van digitale systemen. | | ✔ | | | | | | | | | | | | |
4.4 De leerling past in functionele contexten een aangereikt algoritme toe om een probleem digitaal en niet-digitaal op te lossen. | | ✔ | | | | | | | | | | | | |
4.6 De leerling evalueert in functionele contexten de mogelijkheden en risico’s van eigen mediagedrag. | | ✔ | | | | | | | | | | | | |
6.2 De leerling gebruikt informatie uit eenvoudige tabellen in functionele contexten. | | ✔ | | | | ✔ | ✔ | | | | | | | |
6.3 De leerling gebruikt maatgetallen en eenheden van grootheden in functionele contexten. | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | | | ✔ |
6.4 De leerling herkent meetkundige objecten en meetkundige relaties in functionele contexten. | ✔ | | ✔ | | | | ✔ | | | | ✔ | | | |
6.5 De leerling berekent omtrek en oppervlakte van een rechthoek in functionele contexten. | ✔ | | | | ✔ | | | | | | | | | |
6.6 De leerling gebruikt wiskundige verhoudingen in functionele contexten. | | | | | | | | ✔ | | | ✔ | | | |
6.7 De leerling haalt informatie uit diagrammen in functionele contexten. | | | | | | | | ✔ | | | | | ✔ | ✔ |
13.1 De leerling hanteert in functionele contexten een aangereikte zoekstrategie bij het selecteren van digitale bronnen en informatie om een aangereikte informatievraag te beantwoorden. | ✔ | ✔ | ✔ | | | | | ✔ | ✔ | | ✔ | ✔ | | ✔ |
13.2 De leerling beoordeelt in functionele contexten en aan de hand van aangereikte richtvragen de geselecteerde digitale bronnen en informatie op bruikbaarheid, correctheid en betrouwbaarheid. | | | | | | | | ✔ | | | | | | |
13.3 De leerling verwerkt in functionele contexten digitale informatie uit één of een beperkt aantal bronnen om een antwoord te geven op een informatievraag. | | ✔ | | | | | | | ✔ | | | ✔ | | ✔ |