Botsbots
In Botsbots vertrekken de leerlingen met de behoefte aan spelen in onze maatschappij om via het technisch proces een speelgoedrobotje te ontwikkelen dat kan ingezet worden in een gezelschapsspel waar de verschillende robotjes tegen elkaar zullen botsen. De regels van het spel bedenken de leerlingen zelf.
Hierbij maken de leerlingen kennis met de basis van elektriciteit, maken ze een eigen batterij en leren ze een elektrische kringloop maken. Ze leren via onderzoeksopdrachten het verschil kennen tussen serie en parallel en tussen geleiden en isoleren en ze ontdekken wat kortsluiting is.
In dit project maken de leerlingen kennis met de beroepen speelgoedontwerper, veiligheidsadviseur en elektricien.
Richttijd: 12 lesuren
Techniek ■□□□□ STE(A)M
Raakvlakken met natuurwetenschappen
STEM-kleuren
Technische systemen
In Botsbots ligt de nadruk op energie en is er ondersteuning van constructie.
- Energie
- Constructie
Angie Vonk
Energie
Paw Ting
Constructie
Gewenste uitrusting
Hulpmiddelen voor de onderzoeksopdrachten
Schaar
Aluminiumfolie
Keukenpapier
Glas of potje (met warm water)
Koperdraad
Ontmanteltang
Koperen muntjes
Keukenzout
Plakband
Oortjes of luidspreker met jackplug
Elektrische elementen die compatibel zijn met elkaar: schakelaars, lampen, batterijen en snoeren
Voltmeter
Verschillende stoffen of materialen naar keuze om geleidbaarheid te testen
(Lege) batterijen van volgende types: AA, C, blokbatterij, auto-accu, GSM-batterij, oplaadbare AA*
Gereedschap voor de botsbot
Ontmanteltang
Kruiskopschroevendraaier
Platkopschroevendraaier
Soldeerbout
Zijkniptang*
Lijmpistool*
Materiaal voor de botsbot
Knutselmateriaal naar keuze
Wiebeloogjes*
Zwart geïsoleerde koperdraad
Rood geïsoleerde koperdraad
Soldeertin
Alleslijm of lijmstaafjes
Batterij met bijhorende batterijhouder**
Schuifchakelaar, drukknop of wipschakelaar**
Elektromotortje**
Kroonsteentje**
Klein schuurborsteltje zonder steel**