Bioscoop
In Bioscoop bekijken de leerlingen de technische geschiedenis van de bioscoop (projecties, fotografie en film). Vertrekkende van deze geschiedenis maken de leerlingen een camera obscura die ze stap voor stap optimaliseren zodat hij ook dienst kan doen als projector voor een smartphone én als analoog fototoestel voor het nemen van foto’s op cyanotypiepapier. De leerlingen bestuderen ook een aantal energieomzettingen die plaatsvinden in de toestellen uit deze geschiedenis.
Door middel van onderzoeksopdrachten ontdekken de leerlingen hoe een kleurenfoto en –film kan worden gemaakt door additieve en subtractieve kleurmenging en hoe complementaire kleuren het fotonegatief vormgeven. Bovendien ontdekken ze hoe kleuren anders kunnen worden geïnterpreteerd door mensen met kleurenblindheid, door dieren en door verschillende technologiën.
Ze ontleden een analoog en een digitaal fototoestel om ze met elkaar te vergelijken en maken door middel van het technisch proces een eigen stop-motionfilmpje en een hologramprojector.
De beroepen fotograaf, cameraman/-vrouw en beeldmonteur krijgen de nodige aandacht in dit project.
Richttijd: 24 lesuren
Techniek □□□■□ STE(A)M
Raakvlakken met natuurwetenschappen, ICT, basisoptie wetenschappen en beeld
STEM-kleuren
Technische systemen
In Bioscoop ligt de nadruk op energie en informatieverwerking en is er ondersteuning van transport en constructie.
- Energie
- ICT
- Transport
- Constructie
Angie Vonk
Energie
Ali Allo
Informatieverwerking
Vrum Vrum
Transport
Paw Ting
Constructie
Gewenste uitrusting
Gereedschap voor de realisaties
Afbreekmesje
Snijmatje
Metalen lat
Schaar
Lijmpistool *
Materiaal voor de realisaties
Schoenendoos of andere kartonnen doos met deksel
Transparant papier
Schuimplaat (maquettekarton)
Speldjes
Alleslijm of lijmstaafjes
Kunststof lens (ø 35 mm, f = 170 mm)
Hologramfolie