Bioscoop

In Bioscoop bekijken de leerlingen de technische geschiedenis van de bioscoop (projecties, fotografie en film). Vertrekkende van deze geschiedenis maken de leerlingen een camera obscura die ze stap voor stap optimaliseren zodat hij ook dienst kan doen als projector voor een smartphone én als analoog fototoestel voor het nemen van foto’s op cyanotypiepapier. De leerlingen bestuderen ook een aantal energieomzettingen die plaatsvinden in de toestellen uit deze geschiedenis.
Door middel van onderzoeksopdrachten ontdekken de leerlingen hoe een kleurenfoto en –film kan worden gemaakt door additieve en subtractieve kleurmenging en hoe complementaire kleuren het fotonegatief vormgeven. Bovendien ontdekken ze hoe kleuren anders kunnen worden geïnterpreteerd door mensen met kleurenblindheid, door dieren en door verschillende technologiën.
Ze ontleden een analoog en een digitaal fototoestel om ze met elkaar te vergelijken en maken door middel van het technisch proces een eigen stop-motionfilmpje en een hologramprojector.
De beroepen fotograaf, cameraman/-vrouw en beeldmonteur krijgen de nodige aandacht in dit project.

Richttijd: 18 lesuren

STEM-kleuren:

S
T
E
A
M





Ervaringsgebieden

In Bioscoop ligt de nadruk op de ervaringsgebieden energie en ICT en is er ondersteuning van transport en constructie.

  • Energie
  • ICT
  • Transport
  • Constructie

Angie Vonk

Energie

Ali Allo

ICT

Vrum Vrum

Transport

Paw Ting

Constructie

Eindtermen

Onderstaande eindtermen worden bereikt in Bioscoop.

Digitale competentie en mediawijsheid

BG4.1 ET4.1

Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie

BG6.4 ET6.23 ET6.27 ET6.35 ET6.36 ET6.38 ET6.40 ET6.41 ET6.42 ET6.44 ET6.46 ET6.47 ET6.49 ET6.51

Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken

BG13.1 ET 13.4 ET13.9 ET13.10 ET13.11 ET13.13

Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties

ET15.3

Cultureel bewustzijn en culturele expressie

ET16.2 ET16.7 ET16.8 ET16.10

  • Begrijpen
  • Toepassen
  • Analyseren
  • Evalueren
  • Creëren

Gewenste uitrusting

Gereedschap voor de realisaties

Afbreekmesje
Snijmatje
Metalen lat
Schaar
Lijmpistool *

Materiaal voor de realisaties

Schoenendoos of andere kartonnen doos met deksel
Transparant papier
Schuimplaat
Speldjes
Alleslijm of lijmstaafjes
Kunststof lens (ø 35 mm, f = 170 mm)

Hulpmiddelen voor de onderzoeksopdrachten

Smartphone
Cyanotypiepapier (solar-fotopapier)
2 (zak)lampen
Acrylkaarten (kleurfilters): rood, oranje, geel, groen en blauw
Draad  *
Wasknijpers *
Vloeipapier (zijdepapier) *

Verkrijgbaar bij

* Niet noodzakelijk

Inkijkexemplaar


Klik op de onderste hoek van de pagina om door het inkijkexemplaar te bladeren.


Swipe om door het inkijkexemplaar te bladeren.