ISBN 978 94 6451962 4
  • Begrijpen
  • Toepassen
  • Analyseren
  • Evalueren
  • Creëren

Arcade

In Arcade onderzoeken de leerlingen de werking van spelconsoles door een blik te werpen op de evolutie en ze ontdekken hoe het gegevensverwerkend proces wordt uitgevoerd door de hardware. Ze maken kennis met bits en bytes en doen een uitgebreid onderzoek naar de beeldverwerking bij videogames.
De leerlingen doorlopen het technisch proces om een eigen spelcontroller te ontwikkelen en werpen een blik op de kenmerken en gevolgen van gameverslaving.
Er wordt in dit project aandacht besteed aan een aantal beroepen in de game-industrie: gamedesigner, game-ontwikkelaar en gametester.

Richttijd: 14 lesuren

Techniek □□□■□ STEM

Raakvlakken met wiskunde, natuurwetenschappen, beeld, Engels, ICT en basisoptie wetenschappen

STEM-kleuren

Technische systemen

In Arcade ligt de nadruk op informatieverwerking en is er ondersteuning van constructie.

  • ICT
  • Constructie

Ali Allo

Informatieverwerking

Paw Ting

Constructie

Gewenste uitrusting

Gereedschap voor de spelcontroller

Lasersnijder en/of boormachine
Schuifmaat of rolmeter
Kruiskopschroevendraaier
Priem *
Boor ø3mm *
Boor ø10mm **
Gatenzagen ø24mm en ø30mm **
Computer met software voor lasersnijder **

Materiaal voor de spelcontroller

Doosje of kistje met minimale afmetingen van 40mm x 100mm x 220mm
Kleine schroefjes, boutjes met moertjes en/of alleslijm
Joystick-encoder (zero delay) met usb-kabel
5-pin-joystick met kabeltje
Arcade-drukknoppen met kabeltjes

Hulpmiddelen voor de onderzoeksopdrachten

Computer, tablet of smartphone met internetverbinding
Rode, groene en blauwe leds
Pingpongbal of andere holle bal van witte ondoorzichtige kunststof
Knoopcellen
Boormachine
Boor met zelfde diameter als de leds
Plakband

Verkrijgbaar bij 

Verkrijgbaar bij 

* Niet noodzakelijk

** In functie van de keuze tussen een boormachine of een lasersnijder is dit wel of niet noodzakelijk

Inkijkexemplaar

Arcade