ISBN 978 94 6451962 4

Arcade

In Arcade onderzoeken de leerlingen de werking van spelconsoles door een blik te werpen op de evolutie en ze ontdekken hoe het gegevensverwerkend proces wordt uitgevoerd door de hardware. Ze maken kennis met bits en bytes en doen een uitgebreid onderzoek naar de beeldverwerking bij videogames.
De leerlingen doorlopen het technisch proces om een eigen spelcontroller te ontwikkelen en werpen een blik op de kenmerken en gevolgen van gameverslaving.
Er wordt in dit project aandacht besteed aan een aantal beroepen in de game-industrie: gamedesigner, game-ontwikkelaar en gametester.

Richttijd: 14 lesuren

Techniek □□□■□ STEM

Raakvlakken met wiskunde, natuurwetenschappen, beeld, Engels en ICT

STEM-kleuren

S
T
E
A
M





Ervaringsgebieden

In Arcade ligt de nadruk op het ervaringsgebied ICT en is er ondersteuning van constructie.

  • ICT
  • Constructie

Ali Allo

ICT

Paw Ting

Constructie

Eindtermen

Onderstaande eindtermen worden bereikt in Arcade.

Digitale competentie en mediawijsheid

BG4.3 BG4.6 ET4.3 ET4.4 ET4.7

Competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn/gezondheid

ET1.3 ET1.6

Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie

BG6.2 BG6.3 ET6.1 ET6.13 ET6.35 ET6.36 ET6.37 ET6.38 ET6.39 ET6.40 ET6.41 ET6.42 ET6.43 ET6.44 ET6.47 ET6.48 ET6.51

Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken

BG13.1 BG13.3 ET13.3 ET13.6

Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties

ET15.3 ET15.4

Cultureel bewustzijn en culturele expressie

ET16.7

  • Begrijpen
  • Toepassen
  • Analyseren
  • Evalueren
  • Creëren

Gewenste uitrusting

Gereedschap voor de spelcontroller

Lasersnijder en/of boormachine
Schuifmaat of rolmeter
Kruiskopschroevendraaier
Priem *
Boor ø3mm *
Boor ø10mm **
Gatenzagen ø24mm en ø30mm **
Computer met software voor lasersnijder **

Materiaal voor de spelcontroller

Doosje of kistje met minimale afmetingen van 40mm x 100mm x 220mm
Kleine schroefjes, boutjes met moertjes en/of alleslijm
Joystick-encoder (zero delay) met usb-kabel
5-pin-joystick met kabeltje
Arcade-drukknoppen met kabeltjes

Hulpmiddelen voor de onderzoeksopdrachten

Computer, tablet of smartphone met internetverbinding
Rode, groene en blauwe leds
Pingpongbal of andere holle bal van witte ondoorzichtige kunststof
Knoopcellen
Boormachine
Boor met zelfde diameter als de leds
Plakband

Verkrijgbaar bij 

Verkrijgbaar bij 

* Niet noodzakelijk

** In functie van de keuze tussen een boormachine of een lasersnijder is dit wel of niet noodzakelijk

Inkijkexemplaar

Arcade