Aanvullende opdrachten

Klik op de afbeelding van de werkblaadjes om ze in te kijken.
Daarna heb je de mogelijkheid om ze te downloaden door op te klikken.

Aangenaam

Aangenaam

In Aangenaam maken de leerlingen kennis met het vak techniek, met de Explobots en de vijf ervaringsgebieden. Het project is ontwikkeld voor scholen die meerdere projecten van Explobots gebruiken en als project om het schooljaar in het eerste jaar te starten.
De leerlingen leren voor het eerst het technisch proces kennen door een naambordje te ontwikkelen dat meteen na de eerste schoolweek kan worden ingezet en ontdekken het belang van criteria, hulpmiddelen en creativiteit.
Ten slotte wordt het belang aangekaart van een aangename werkvloer door afspraken te maken rond orde, hygiëne, veiligheid, duurzaamheid, omgang en inzet tijdens de technieklessen.

Hulpmiddelen voor het naambordje

Acrylliners
Sneldrogende houtlijm
Houten kubusjes (aan te raden: 30mm x 30mm)
Houten letters (aan te raden: hoogte = 27mm)

STEM-profiel

STEM-profiel

Met dit werkblaadje staan de leerlingen even stil bij hun eigen interesses en talenten binnen de STEM-contexten. Hoe wetenschappelijk, technisch, ingenieus en wiskundig zijn ze? Hoe graag doen ze beroep op hun zintuigen of gaan ze eerder liever aan de slag met de handen? Zijn het creatieve denkers of eerder logische denkers?
Ze zullen ontdekken dat er tussen de leerlingen met een STEM-profiel ook verschillen zijn en dat ze door middel van samenwerking nog beter probleemoplossend kunnen denken.
Een mooi werkblaadje om het schooljaar aan te vatten. Ook voor de leerkracht geeft het interessante informatie om de leerlingen doelgericht in groepjes in te delen.

STEAM-profiel

STEAM-profiel

Met dit werkblaadje staan de leerlingen even stil bij hun eigen interesses en talenten binnen de STEAM-contexten. Hoe wetenschappelijk, technisch, ingenieus, artistiek en wiskundig zijn ze? Hoe graag doen ze beroep op hun zintuigen of gaan ze eerder liever aan de slag met de handen? Zijn het creatieve denkers of eerder logische denkers?
Ze zullen ontdekken dat er tussen de leerlingen met een STEAM-profiel ook verschillen zijn en dat ze door middel van samenwerking nog beter probleemoplossend kunnen denken.
Een mooi werkblaadje om het schooljaar aan te vatten. Ook voor de leerkracht geeft het interessante informatie om de leerlingen doelgericht in groepjes in te delen.

Proper en gezond, corona

Proper en gezond, corona

Dit project kan door leerlingen zelfstandig in afstandsonderwijs worden doorlopen en is eventueel een mooie aanvulling op het project Proper en gezond. De leerlingen doorlopen het technisch proces rond het probleem van de coronacrisis door zelf een schoonmaakproduct te ontwikkelen aan de hand van ingrediënten die ze standaard in huis hebben.

Mogelijke ingrediënten voor het schoonmaakproduct

Azijn
Baksoda
Citroen
Kaneel
Karnemelk

Koffiedrab
Natuurlijke babyolie
Olijfolie
Water

321 lift-off, waterraket

321 lift-off, waterraket

De leerlingen kunnen dit bundeltje zelfstandig doorlopen als los projectje of als uitbreiding op het project 321 lift-off.
Aan de hand van het technisch proces ontwikkelen ze een waterraket die ze zo hoog mogelijk moeten trachten te lanceren.

Hulpmiddelen voor de waterraket

PET-fles
Fietspomp
kurk van wijnfles
Balnaald
Allerlei knutselmateriaal naar keuze
Gereedschap naar keuze

Op reis naar een virtuele wereld, smartphone

Op reis naar een virtuele wereld, smartphone

Dit project kan gebruikt worden als aanvulling op het project Op reis naar een virtuele wereld of als losstaand projectje. Er wordt een blik geworpen op de evolutie van fysieke communicatiesystemen (met in hoofdzaak papier) naar virtuele systemen (in de vorm van apps).
Bovendien wordt er aandacht geschonken aan nomofobie (verslaving aan de smartphone) en nettiquette (etiquette op het internet).