Explobots
Leermethode techniek & STEM
voor de A-stroom

De projecten van Explobots bieden mogelijkheden voor zowel STEM-onderwijs als technieklessen. Zo kan men bijvoorbeeld sommige projecten inzetten in de technieklessen, en andere projecten in het vak STEM of STEAM. Ook scholen die STE(A)M-projecten vakoverschrijdend of projectmatig aanbieden, kunnen de projecten van Explobots gebruiken. Bekijk bij elk project de “techniek/STEM-balans”, die aangeeft welke projecten het beste passen bij techniek en welke meer gericht zijn op STE(A)M. Uiteraard kunnen leerkrachten zelf de focus bepalen en het project naar behoefte inzetten, zowel voor techniek als voor STE(A)M.

Nieuw!

5 mascottes

De projecten worden visueel ondersteund door vijf Explobots, elk gespecialiseerd in een van de vijf technische systemen: transport-, energie-, constructie-, informatieverwerkend en biotechnisch systeem. Deze aanpak maakt het voor leerlingen niet alleen prettiger om de projecten te doorlopen, maar zorgt er ook voor dat zij helder inzicht krijgen in welk type systeem de leerstof op dat moment wordt behandeld.
Binnen de brede interessegebieden van de STEM-contexten zijn de Explobots bovendien goed thuis in onderwerpen zoals mechanica, elektriciteit, elektronica, ruimtelijk denken en life sciences.

Vrum Vrum

Transport
en mechanica

Angie Vonk

Energie
en elektriciteit

Ali Allo

Informatieverwerking
en elektronica

Paw Ting

Constructie
en ruimtelijke denken

Amy Nano

Biotechniek
en life sciences

Overzicht projecten

Elk project wordt aangeboden als een aparte werkbundel, zodat scholen de vrijheid hebben om zelf te bepalen welke projecten ze met hun leerlingen willen uitvoeren. Dit biedt ook de mogelijkheid om de projecten te combineren met andere succesvolle projecten die al binnen de school worden gebruikt.
De projecten zijn uitermate geschikt voor technieklessen, als een STEM- of STEAM-project, of als vakoverschrijdend project.

Volgende projecten zijn in opbouw en nog niet gepubliceerd:

Maxi-reactie
Inimini tiny house
Afvalrace
De tand des tijds

Wil je graag kunnen volgen wanneer er nieuwe projecten worden gepubliceerd? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Explobots.

Bekijk de tabel met een overzicht van de Explobots-projecten om ze met elkaar te vergelijken.

7ce4d927-d228-4fed-be06-cd401c2b46e1

Over de auteur

Tim Konings is al meer dan 20 jaar actief als leraar en geeft lessen techniek en STEM en ICT. Daarnaast heeft hij brede ervaring opgedaan als leraar technologische opvoeding, wetenschappelijk werk, fysica, kunst, practicum, robotica en de basisoptie wetenschappen.
Met deze uitgebreide expertise voelde Tim de drang om zelf projecten voor techniek en STEM te ontwikkelen. Dankzij zijn vaardigheden als grafisch ontwerper in bijberoep kon hij deze projecten meteen voorzien van een professionele lay-out en aantrekkelijke illustraties.
De projecten werden met groot enthousiasme onthaald tijdens een doorlichting. Dit inspireerde Tim om zijn werk breder beschikbaar te maken onder de naam Explobots, zodat ook andere scholen deze waardevolle projecten kunnen aanbieden aan hun leerlingen.

Het aanbod omvat het gevalideerd doelenkader volledig, evenwichtig en op het verwachte beheersingsniveau. Het is verzorgd lesmateriaal dat de evenwichten respecteert tussen enerzijds de toepassingsgebieden en anderzijds de verhouding tussen ‘duiden en begrijpen’ en ‘hanteren’. De manier waarop de afstemming op het gevalideerd doelenkader wordt bewaakt, is een voorbeeld van goede praktijk. Het aanbod is veelal samenhangend, betekenisvol en activerend. De vertaling van de eindtermen in meetbare leerdoelen en de opbouw van de projectbundels zorgen voor een structureel leerbevorderend aanbod. Per project staat een toepassingsgebied centraal. De eventuele raakpunten met de andere toepassingsgebieden zijn visueel zichtbaar gemaakt. De herkenbare opbouw van het lesmateriaal ondersteunt het leren.

– Agnes Geerts, doorlichting